2014. február 24., hétfő

Franciakrémes

Na ez az igazi hedonizmus! Otthon előállítani egy nagy tálca franciakrémest, aztán befalni... Igazság szerint úgy történt a dolog, hogy régóta szemeztem ezzel a recepttel Mohánál, vettem is egy kapcsos oldalú szögletes tortaformát, aztán meg mégsem csináltam meg, mert a forma óriásinak tűnt. Féltem, hogy a krém kevés lesz bele, és lapos, csúnya lesz a krémes. A múlt héten azonban volt az Aldiban állítható tortakeret, rögtön lecsaptam rá, mondván, itt az alkalom, hogy magas krémmel tetszőleges méretű sütiket gyártsak. Aztán itthon kibontva a dobozt szembesültem vele, hogy a) kicsit gagyi a termék, pl. az összetartó kapcsok belenyomódnak majd a krémbe és instabil az egész, b) nem is lehet olyan nagyon kicsire összecsúsztatni. Kedves férjem pedig megkérdezte, hogy ilyenért miért is kell pénzt adni, ezt ő ingyen összeütötte volna. Na ezt könnyen leszereltem, Hofi és Csehov után szabadon: "de nem ütötted össze, Apus!". És csak azért is nekiláttam a franciakrémesnek. Végső soron a forma várakozáson felül teljesített, ruhacsipeszekkel fogtam össze, nehogy a krém szétnyomja., Moha receptje remek volt, csak a mázzal nem voltam teljesen elégedett, kicsit ikrás lett. Legközelebb tovább főzöm, és sütibe még mehet több krém. A receptet ennek megfelelően írom le. 
Mindenesetre egy-két napig lehet nálam krémesért jelentkezni.


Hozzávalók: (16 nagy krémes)

1 cs. mirelit leveles tészta

A krémhez:
8 tojás
8 dl tej
10 dkg liszt
1 rúd vanília (vagy kevés vanília aroma)
2 dkg zselatinpor
25 dkg cukor

4 dl növényi tejszín

A mázhoz:
20 dkg porcukor
1 mokkáskanál nescafe
5 evőkanál tej (bár talán legközelebb vízzel csinálom)

A leveles tésztából két, kb 28 X 28 cm-es lapot nyújtunk, előmelegített sütőben 200 fokon kb. 10-12 perc alatt kisütjük Hűlni hagyjuk, egyiket a tepsi aljába készítjük, és ráigazítjuk a keretet.
A krémhez a tojásfehérjéket kemény habbá verjük, hozzáadva a fele cukrot is.
A tojássárgákat a másik fele cukorral, liszttel és kb. 2 dl tejjel kikeverjük. A többi tejet a vaníliarúd kikapart belsejével feltesszük főni. Ha forró, akkor vékony sugárban a tojássárgához öntjük, visszatesszük a tűzre és kézi habverővel folyamatosan keverve kis lángon besűrítjük.

A zselatint feloldjuk néhány kanál vízben és a forró krémbe keverjük, majd hozzáadjuk a fehérjehabot is. Óvatosan, de alaposan átkeverem és a tepsiben levő lapra öntjük. Mehet a hűtőbe egy éjszakára megszilárdulni.
A mázhoz a kávét feloldjuk a tejben és a 20 dkg porcukrot hozzáadva kis lángon keverjük, míg feloldódik. Belekeverjüka vajat és gyorsan a másik lap alsó, simább felére kenjük.
Fűrészes élű késsel felkockázzuk és hagyjuk kihűlni.
Másnap a tejszínből kemény habot verünk, elkenjük a krém tetején és rátesszükm a felkockázott tetőt. Ennek mentén szeleteljük.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése